Malá Třemošná – Za stopami po brdských partyzánech

Tento článek má 2 157 zhlédnutí
1 hvězda, Nebuď labuť :)2 hvězdy, To mě mrzí... :(3 hvězdy4 hvězdy, Děkuji :)5 hvězd, Paráda! Děkuji moc! :) (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Místo: Brdy, Malá Třemošná
Kraj, okres: Středočeský, Příbram
GPS Parkování: 49.6867706N, 13.9462833E
GPS Místa: 49.6979283N, 13.9482442E
Zastávka: Příbram, Orlov
Stručný popis: Svah Malé Třemošné se vypíná vedle své větší a známější společnice Třemošné, nad vsí Oseč. Není z ní sice tak daleký výhled jako z Třemošné, zato se na jejím severním svahu nacházejí stopy po brdských partyzánech. Úkryt byl vybudován v roce 1943 a, kromě odborářů a uprchlíků, se zde ukrývaly také zbraně a střelivo z březohorského důlního revíru. Zdejší partyzánský oddíl uskutečnil několik sabotážních akcí na železnici u Mokrovrat a Milína, také u Voznice se pokusil o atentát na zastupujícího říšského protektora Kurta Daluega. Partyzány zásoboval potravinami hajný Mikulka z místní hájovny. Ten byl po prozrazení úkrytu v roce 1944 zatčen, odsouzen k trestu smrti a odvezen do Terezína, kde ho naštěstí na konci druhé světové války zastihli živého, a tak mohl na hájovně v Oseči pokračovat ve službě až do roku 1958. Kamenná mohyla připomínající tyto události byla nedaleko úkrytu vztyčena už v roce 1946, poté byly úkryty i pomník ještě několikrát opravovány.
TIP na ubytování
ZobrazitKouzelné originální ubytování v dřevěném Iglu v Brdských lesích, kde se stanete součástí přírody a přitom si dopřejete nadstandardní komfort. Soukromá sauna a dřevěná horká lázeň jsou vám k dispozici. Cena: 3490Kč/noc.
ZobrazitNádherné ubytování za skvělou cenu v oblasti Brdy s bazénem a zahradou. Domácí mazlíčky vemte klidně s sebou. Cena: 350Kč/osoba/noc. Platit můžete svými Benefity.
ZobrazitCena/výkon: Parádní retro ubytování se zahradou a bazánem za 440Kč/osoba/noc. Pozor, ubytování má fantastické hodnocení a bývá dlouho dopředu vyprodané.

Partyzánský pomník a úkryt jsem poprvé navštívila před dvěma lety. Tehdy jsem strávila téměř dvě hodiny blouděním v trojúhelníku mezi Osečí, rozcestím Pod Malou Třemošnou a rozcestím s obrázkem Panny Marie pod vrcholem Malé Třemošné, než se mi tyhle připomínky brdských partyzánů podařilo najít. Z Oseče sem vede lesní cesta, je ovšem pravda, že odbočka k pomníku není nijak nápadná a člověk ji lehce přehlédne. Tentokrát jsme se k pomníkům s bratrem a psem vydali z druhé strany, tedy od Orlova.

Přiznám se, že naším původním plánem bylo vydat se na Třemošnou mezi svátky na přelomu roku. Poté, co jsme pěšky dorazili na zaplněné parkoviště na okraji Orlova a zjistili, že tento nápad mělo zjevně lidí víc než dost, na Třemošnou se valily doslova prvomájové průvody, jsme se rozhodli cíl našeho výletu trochu pozměnit. Z parkoviště na okraji Orlova se tedy nevydáváme na Třemošnou, ale po žluté turistické značce pokračujeme až k rozcestí Pod Malou Třemošnou. Odtud se dá na dominantu Příbramska také vystoupat, a to po zelené turistické značce, která prochází kolem skalního bloku Kazatelna. Další směrovka odtud ukazuje směrem na Obecnici, do které se dá dojít po modré turistické značce. My se však z tohoto rozcestí vydáváme rovně po neznačené lesní cestě, která vede směrem ke vsi Oseč. Cestou údajně prochází jedna z větví Fabiánovy naučné stezky, moc dobře ale značena není. Za celý poměrně dlouhý úsek po této cestě jsme si nevšimli jediné značky, která by na existenci naučné stezky nějak upozorňovala.

Cesta nám trvá docela dlouho, už si skoro začínám říkat, jestli jsme nakonec přeci jenom nezabloudili. Na prvním výraznějším rozcestí je třeba odbočit doleva, jinak bychom se dostali do Oseče, osady ležící mezi Obecnicí a Starým Podlesím. Cesta začne stoupat nahoru jehličnatým lesem a já už bedlivě sleduji, kdy se v lesním porostu po levé straně objeví nenápadná pěšina. Odbočujeme na ni a po chvilce stoupání už se mezi stromy tyčí jehlancovitá silueta pomníku.

Partyzánský úkryt se nachází o něco dál. Od pomníku se vydáme po skoro neznatelné lesní pěšince opět doleva a po chvilce ho objevíme. Chrání ho železný poklop s reflexně natřenými okraji. Od pomníku se vracíme zpět na cestu a pokračujeme vzhůru po úbočí Malé Třemošné. Po lesní cestě dojdeme až na rozcestí s obrázkem Panny Marie, od něho začíná cesta klesat a po pár desítkách metrů se napojuje na už zmiňovanou zelenou turistickou značku scházející z Třemošné. K rozcestí Pod Malou Třemošnou je to už jenom kousek, z tohoto místa se vracíme zpátky do Orlova. Na parkovišti u informační tabule ještě obdivujeme dřevěnou sochu vládce Brd Fabiána, kterou zhotovili studenti příbramské Waldorfské školy, a také výhled na Svatou Horu. Je pěkný i bez dřevěné rozhledny, která tu ještě donedávna stávala.

Na zpáteční cestě se ještě chvíli zdržíme u Kozičínských skalek. Vystupující skalní útvary jsou stejného původy jako na nedaleké Třemošné. Tvoří je slepenec vzniklý z úlomků různých odolných a tvrdých hornin jako je diabas, křemen nebo buližník.

Další článek
Předchozí článek

Související články

Zanechte komentář

Powered by WordPress | Designed by: buy backlinks | Thanks to webdesign berlin, House Plans and voucher codes